Kvinnekunst: Døtre

Kjøp tilgang

Foredrag med Gunnar Danbolt.

I renessansen og barokken dukket det opp kvinnelige malere utenfor nonneklostrene. Flere av disse var døtre av malere, med mulighet til å ta en utdannelse på verkstedene til fedrene sine. Den eldste av dem, Sofonisba Anguissola, utgjorde likevel et unntak. Hun hadde ikke en maler som far og kom fra en lavadelsfamilie. Det var det få malere som gjorde. Å arbeide med maleri og skulptur ble nemlig ansett som et håndverk langt under deres verdighet.

Denne kvelden skal vi se nærmere på de kvinnelige malerne Sofonisba Anguissola (1532–1625), Lavina Fontana (1552–1614), Marietta Robusti (Tinoretto) (1554–1590), Artemisia Gentileschi (1593–ca. 1652) og Clara Peeters ( 1607–1621).

Arrangementet foregår på Litteraturhuset. Det blir også mulig å se direkte på nett med strømmebillett.

Kjøp tilgang her.

Illustrasjon: Self-portrait at the Easel Painting a Devotional Panel av Sofonisba Anguissola

I renessansen og barokken dukket det opp kvinnelige malere utenfor nonneklostrene. Flere av disse var døtre av malere, med mulighet til å ta en utdannelse på verkstedene til fedrene sine. Den eldste av dem, Sofonisba Anguissola, utgjorde likevel et unntak. Hun hadde ikke en maler som far og kom fra en lavadelsfamilie. Det var det få malere som gjorde. Å arbeide med maleri og skulptur ble nemlig ansett som et håndverk langt under deres verdighet.

Denne kvelden skal vi se nærmere på de kvinnelige malerne Sofonisba Anguissola (1532–1625), Lavina Fontana (1552–1614), Marietta Robusti (Tinoretto) (1554–1590), Artemisia Gentileschi (1593–ca. 1652) og Clara Peeters ( 1607–1621).

Strømmedato:

Ons.

10

.

10

19:00

20:00

Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Kvinnekunst: Døtre

Direkte
Strømmedato:

Ons.

28

.

10

19:00

20:00

Kjøp tilgang
Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Foredrag med Gunnar Danbolt.

I renessansen og barokken dukket det opp kvinnelige malere utenfor nonneklostrene. Flere av disse var døtre av malere, med mulighet til å ta en utdannelse på verkstedene til fedrene sine. Den eldste av dem, Sofonisba Anguissola, utgjorde likevel et unntak. Hun hadde ikke en maler som far og kom fra en lavadelsfamilie. Det var det få malere som gjorde. Å arbeide med maleri og skulptur ble nemlig ansett som et håndverk langt under deres verdighet.

Denne kvelden skal vi se nærmere på de kvinnelige malerne Sofonisba Anguissola (1532–1625), Lavina Fontana (1552–1614), Marietta Robusti (Tinoretto) (1554–1590), Artemisia Gentileschi (1593–ca. 1652) og Clara Peeters ( 1607–1621).

Arrangementet foregår på Litteraturhuset. Det blir også mulig å se direkte på nett med strømmebillett.

Kjøp tilgang her.

Illustrasjon: Self-portrait at the Easel Painting a Devotional Panel av Sofonisba Anguissola

I renessansen og barokken dukket det opp kvinnelige malere utenfor nonneklostrene. Flere av disse var døtre av malere, med mulighet til å ta en utdannelse på verkstedene til fedrene sine. Den eldste av dem, Sofonisba Anguissola, utgjorde likevel et unntak. Hun hadde ikke en maler som far og kom fra en lavadelsfamilie. Det var det få malere som gjorde. Å arbeide med maleri og skulptur ble nemlig ansett som et håndverk langt under deres verdighet.

Denne kvelden skal vi se nærmere på de kvinnelige malerne Sofonisba Anguissola (1532–1625), Lavina Fontana (1552–1614), Marietta Robusti (Tinoretto) (1554–1590), Artemisia Gentileschi (1593–ca. 1652) og Clara Peeters ( 1607–1621).

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.