Kulturkrig: Hari Kunzru

Kjøp tilgang
Se arrangementet

Er thriller den eneste passende sjangeren når en skal skrive skjønnlitteratur om rase?

I den britiskfødte forfatteren og journalisten Hari Kunzrus femte roman White Tears (2017) spiller spørsmål om autentisitet og kulturell utplyndring, eller appropriasjon, en avgjørende rolle. Kunzru som nå er bosatt i New York, debuterte i 2002 med romanen The Impressionist (på norsk Den uekte). Debuten gav ham mange lesere og en plass på tidsskriftet Grantas prestisjefylte liste over de tyve beste unge britiske forfatterne per 2003.

White Tears, som kom på norsk i 2018 i Stian Omlands oversettelse, handler om Seth og Carter, to hvite unge menn, besatt av svart musikk.  Kunzru lar denne spøkelsesfortellingen om hvit makt, vold og musikk folde seg ut som en thrilleraktig febril fantasi, der fortiden vender tilbake og tar en grusom hevn. I sin siste roman Red Pill (2020) trekker Kunzru blant annet linjer fra tysk romantikk, med Hölderlin, Goethe, Kleist og Schopenhauer, til Donald Trump og ytre høyre. Tittelen på romanen er hentet fra en sentral scene i kultfilmen The Matrix (1999).

Frode Helmich Pedersen, kritiker og førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen, er fast samtaleleder i serien Kulturkrig. Her inviterer han internasjonale forfattere til en samtale om deres bøker, og hvordan det er å skrive skjønnlitteratur i kulturkrigens tidsalder.

Strømmedato:

Tors.

03

.

06

.

21

Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Kulturkrig: Hari Kunzru

Direkte
Strømmedato:

Tors.

03

.

06

.

21

Se arrangementet
Kjøp tilgang
Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Er thriller den eneste passende sjangeren når en skal skrive skjønnlitteratur om rase?

I den britiskfødte forfatteren og journalisten Hari Kunzrus femte roman White Tears (2017) spiller spørsmål om autentisitet og kulturell utplyndring, eller appropriasjon, en avgjørende rolle. Kunzru som nå er bosatt i New York, debuterte i 2002 med romanen The Impressionist (på norsk Den uekte). Debuten gav ham mange lesere og en plass på tidsskriftet Grantas prestisjefylte liste over de tyve beste unge britiske forfatterne per 2003.

White Tears, som kom på norsk i 2018 i Stian Omlands oversettelse, handler om Seth og Carter, to hvite unge menn, besatt av svart musikk.  Kunzru lar denne spøkelsesfortellingen om hvit makt, vold og musikk folde seg ut som en thrilleraktig febril fantasi, der fortiden vender tilbake og tar en grusom hevn. I sin siste roman Red Pill (2020) trekker Kunzru blant annet linjer fra tysk romantikk, med Hölderlin, Goethe, Kleist og Schopenhauer, til Donald Trump og ytre høyre. Tittelen på romanen er hentet fra en sentral scene i kultfilmen The Matrix (1999).

Frode Helmich Pedersen, kritiker og førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen, er fast samtaleleder i serien Kulturkrig. Her inviterer han internasjonale forfattere til en samtale om deres bøker, og hvordan det er å skrive skjønnlitteratur i kulturkrigens tidsalder.

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.