Aktuell debatt: Er universitetet avleggs?

Med Marina Garcés, Henrik Jøker Bjerre, Margareth Hagen og Kari Jegerstedt.
Universitetet er i endring. Fra politisk hold øker viljen og evnen til å styre universitetene for å dekke fremtidens kompetansebehov. Samtidig ser vi at den stadig tettere forbindelsen mellom universitetene og næringsliv kan utfordre forskningsfriheten på grunnleggende måter.
Språket vi bruker for å beskrive og forstå universitet og universitetsarbeidere, kan bidra til å dekke over hvordan akademia faktisk fungerer. Om vi i møte med et samfunn i endring holder fast ved en gammel forestilling om universitetet, risikerer vi å reprodusere motsetninger som ikke lenger er reelle, og overse nye som faktisk er det. Derfor er ikke erkjennelsen av hva universitetet er i dag, og hva det bør være, bare en forskningspolitisk eller administrativ oppgave; det er vel så mye et filosofisk og lingvistisk anliggende.
Har begreper som «kunnskapssøken», «dannelse», «autonomi» og «forskningsfrihet» fortsatt relevans? Hvordan kan universitetsarbeideren forvalte kunnskap, ikke bare som innspill til byråkrati og næringsliv, men også som ansats til kritiske intervensjoner og alternative måter å leve på? Til å kaste lys over disse spørsmålene har vi fått med oss filosofene Marina Garcés (Barcelona) og Henrik Jøker Bjerre (Århus) og rektor ved UiB, Margareth Hagen. Samtalen ledes av Kari Jegerstedt, Senter for kvinne- og kjønnsstudier, UiB.
Arrangementet er et samarbeid mellom Litteraturhuset i Bergen og forskergruppen for Radikal filosofi og litteratur, UiB, og vil foregå på engelsk.
Gratis
Is the university obsolete?
Universities are changing. From a political perspective, there is an increasing willingness and ability to instruct universities to meet future competence needs. At the same time, we see that the increasingly close connection between universities and the business sector can challenge academic freedom in fundamental ways. Do outworn buzzwords such as “knowledge-seeking”, “autonomy” and “free research” still play a role in the articulation of the university’s purpose? And how can the university-worker take care of knowledge, not merely as customized input for bureaucracy and market, but as a way of maintaining a critical space for alternative ways of life and political action?
To shed light on these questions, we have invited philosophers Marina Garcés (Barcelona) and Henrik Jøker Bjerre (Aarhus), as well as Margareth Hagen, Rector of the University of Bergen. The conversation is moderated by Kari Jegerstedt from the Centre for Women’s and Gender Research, UiB.
Free
Bilde:Irina Silviu Szekely