Notelangs: Operafeber

Man.

19

.

04

18:00

19:00

Auditoriet

Bli med
Kjøp billett
Billetter i døren
Gratis

Med Eivind Gullberg Jensen, Hilde Halvorsrød, Linda Eide og Annabel Guaita.

Hva skal til for å få opp operatempen hos det norske folk? Eivind Gullberg Jensen tiltrådte nylig stillingen som kunstnerisk leder for Bergen Nasjonale Opera. Han ønsker å ta operaen i Bergen til et nytt nivå. Han blir utfordret av musikkritiker og fagredaktør for Scenekunst.no Hilde Halvorsrød og språkforsker, journalist og kåsør Linda Eide.

Opera er den minst besøkte av de 11 kulturtilbudene i følge SSBs statistikk og bare 8 % av landets befolkning har sett en operaforestilling i løpet av det siste året. Hva er egentlig opera i dag og hvem er den for? Å skape opera av høy kvalitet på samme nivå som på europeiske scener med utgangspunkt i en globalt sett liten by på Vestlandet, en utkant i Europa, er en utfordring. Vi spør også etter den lokale tilknytningen. Hvordan tenker Gullberg Jensen om å bruke komponistmiljøet i Bergen? På hvilken måte kan man tenke økonomisk og bærekraftig i kunstmusikkens dyreste sjanger?

I panelet:
Eivind Gullberg Jensen har dirigert orkestre og ensembler over hele verden, også flere av Europas aller mest prestisjetunge orkestre. Særlig vakte det oppsikt da han var gjestedirigent for Berlinerfilharmonien i 2010 som første norske dirigent siden 1960-tallet. Han har også dirigert ved operahus i byer som München, Helsinki, Roma, Zürich, Tokyo, Aix-en-Provence, Wien, Lille og Oslo.

Hilde Halvorsrød er musikkritiker og fagredaktør for opera og scenisk kunstmusikk for Scenekunst.no. Hun er Ph.D.-stipendiat ved Norges musikkhøgskole og har mastergrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo og skuespillerutdanning fra Lee Strasberg Theater and Film Institute i New York. Med støtte fra Norsk kritikerlag og Fritt Ord så Hilde Halvorsrød ti forestillinger ved samtlige ti distrikts- og regionoperaer i 2017 og 2018. I dette prosjektet undersøkte hun stortingsvedtak 512 fra 1999, om utvikling av en modell for opera- og ballettformidling i Norge innen ferdigstillelsen av det nye operahuset i Bjørvika, faktisk har lykkes.

Linda Eide er NRK-journalist, programleder, forfatter og fjernsynsforteller. Hun er kjent for å ha skapt serier som Norsk attraksjon, Smæsj og Eides språksjov. I tillegg har hun stått på scenen med forestillingen Oppdrag Mottro, basert på hennes egen bok. Eide har vunnet en rekke priser både for journalistikken og språket. Hun har aldri stått på scenen på La Scala, men har i det minste sittet i salen!

Annabel Guaita er innleder og ordstyrer. Hun er pianist med kunstnerisk doktorgrad på Fartein Valens musikk og initiativtager til debattserien Notelangs.

Arrangementet foregår på Litteraturhuset. Det blir også mulig å se direkte på Notelangs’ YouTube-kanal. Følg denne lenken.

200/150,– (stud.)

Foto: Mat Hennek

Arrangør:
Notelangs
Alder:
Litthus i ditthus

Man.

19

.

04

18:00

19:00

Auditoriet

Gratis
Billetter i døren
Bli med
Kjøp billett
Arrangør:
Notelangs
Alder:

Notelangs: Operafeber

Med Eivind Gullberg Jensen, Hilde Halvorsrød, Linda Eide og Annabel Guaita.

Hva skal til for å få opp operatempen hos det norske folk? Eivind Gullberg Jensen tiltrådte nylig stillingen som kunstnerisk leder for Bergen Nasjonale Opera. Han ønsker å ta operaen i Bergen til et nytt nivå. Han blir utfordret av musikkritiker og fagredaktør for Scenekunst.no Hilde Halvorsrød og språkforsker, journalist og kåsør Linda Eide.

Opera er den minst besøkte av de 11 kulturtilbudene i følge SSBs statistikk og bare 8 % av landets befolkning har sett en operaforestilling i løpet av det siste året. Hva er egentlig opera i dag og hvem er den for? Å skape opera av høy kvalitet på samme nivå som på europeiske scener med utgangspunkt i en globalt sett liten by på Vestlandet, en utkant i Europa, er en utfordring. Vi spør også etter den lokale tilknytningen. Hvordan tenker Gullberg Jensen om å bruke komponistmiljøet i Bergen? På hvilken måte kan man tenke økonomisk og bærekraftig i kunstmusikkens dyreste sjanger?

I panelet:
Eivind Gullberg Jensen har dirigert orkestre og ensembler over hele verden, også flere av Europas aller mest prestisjetunge orkestre. Særlig vakte det oppsikt da han var gjestedirigent for Berlinerfilharmonien i 2010 som første norske dirigent siden 1960-tallet. Han har også dirigert ved operahus i byer som München, Helsinki, Roma, Zürich, Tokyo, Aix-en-Provence, Wien, Lille og Oslo.

Hilde Halvorsrød er musikkritiker og fagredaktør for opera og scenisk kunstmusikk for Scenekunst.no. Hun er Ph.D.-stipendiat ved Norges musikkhøgskole og har mastergrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo og skuespillerutdanning fra Lee Strasberg Theater and Film Institute i New York. Med støtte fra Norsk kritikerlag og Fritt Ord så Hilde Halvorsrød ti forestillinger ved samtlige ti distrikts- og regionoperaer i 2017 og 2018. I dette prosjektet undersøkte hun stortingsvedtak 512 fra 1999, om utvikling av en modell for opera- og ballettformidling i Norge innen ferdigstillelsen av det nye operahuset i Bjørvika, faktisk har lykkes.

Linda Eide er NRK-journalist, programleder, forfatter og fjernsynsforteller. Hun er kjent for å ha skapt serier som Norsk attraksjon, Smæsj og Eides språksjov. I tillegg har hun stått på scenen med forestillingen Oppdrag Mottro, basert på hennes egen bok. Eide har vunnet en rekke priser både for journalistikken og språket. Hun har aldri stått på scenen på La Scala, men har i det minste sittet i salen!

Annabel Guaita er innleder og ordstyrer. Hun er pianist med kunstnerisk doktorgrad på Fartein Valens musikk og initiativtager til debattserien Notelangs.

Arrangementet foregår på Litteraturhuset. Det blir også mulig å se direkte på Notelangs’ YouTube-kanal. Følg denne lenken.

200/150,– (stud.)

Foto: Mat Hennek

MoftMinds: Irene Kinunda Afriyie and Dora Poni Loro

Olav H. Hauge

Fre.

30

.

04

20:00

21:30

Bli med
Kjøp billett
With Irene Kinunda Afriyie, Dora Poni Loro and Michael W. Opara

Kulturkrig: Hari Kunzru

Auditoriet

Tors.

3

.

06

19:00

20:00

Bli med
Kjøp billett
Er skrekk den eneste passende sjangeren når en skal skrive skjønnlitteratur om rase?

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.