Notelangs: Kulturmutasjoner

Man.

03

.

05

18:00

19:00

Alver

Bli med
Kjøp billett
Billetter i døren
Gratis

Med Randi M. Selvik, Silje Solberg og Annabel Guaita.

Vi tar noen skråblikk på myter, politikk og sjangerblandinger i musikklivet i Bergen på 1800-tallet og trekker noen linjer opp til i dag og spør: Hvilke mutasjoner har oppstått i kulturen de siste 200 årene, og har de vært bærekraftige?

Et naturlig startsted for samtalen er tiden rundt 1750, både fordi Det harmoniske Selskab ble stiftet ikke lenge etter, og fordi annen halvdel av 1700-tallet var en viktig oppgangstid i byens historie. Samtidig var dette en brytningstid i europeisk historie generelt. Våre egne nasjonalhelter Ole Bull og Edvard Grieg oppsto ikke i et vakuum. For å forstå deres posisjon må vi se på hva som kjennetegner musikklivet i Bergen før deres tid. Det var et musikkmiljø i Bergen som gav næring og oppmuntring til talentet disse to var i besittelse av. Vi ser på hva som ble fremført ved Harmoniens konserter, og vi ser med nye øyne på forholdet mellom folkemusikk og kunstmusikk. Grieg fikk ofte besøk av spelemenn på Troldhaugen. Han er likevel mer omtalt i biografien til spelemannen Sjur Helgeland enn Helgeland er i Grieg-biografier. Hvilken status hadde folkemusikken egentlig i Norge på denne tiden?

Kultur er også politikk og økonomi. Forholdet mellom spillemenn og stadsmusikanter på 1700- og 1800-tallet var spent og kunne føre til rettssaker. Å spille i bryllup kunne være farlig om kan ikke hadde papirene i orden. Vi ser nærmere på forholdet mellom by og land og hvordan det økonomiske systemet for musikklivet var organisert.

Vi spør også: Hvilken rolle har folkemusikken i populærmusikken i dag? Vi får høre Silje Solberg spille fra platen sin, og vi stifter bekjentskap med en komponist som trolig ble spilt på «Harmoniens» konserter i 1850, men som i dag er helt ukjent. Vi åpner også for innspill og spørsmål fra publikum.

Medvirkende
Randi M. Selvik er professor emerita ved NTNU, Institutt for musikk og har gjort en omfattende forskning på Bergens musikkliv blant annet i avhandlingen Kjendere og Liebhabere. Musikere og musikkliv i Bergen ca. 1750–1830 (2005) og kapitlet Borgerskapets orkester 1765–1880 i Harmonien i fire satser. Bergen Filharmoniske Orkester 1765–2015 (2015).

Silje Solberg er hardingfelespiller og kjent fra prosjektet Ivar Bjørnson & Einar Selvik, som fremførte bestillingsverket Hugsjá som en del av Festspillene i Bergens konsertserie Nordvegen i 2017. Hun har nylig spilt inn gamle slåtter fra Nordhordland og gitt ut en bok som gir nye innsikter i spelemannsmiljøet i området i eldre tid.

Annabel Guaita er innleder og ordstyrer. Hun er pianist med kunstnerisk doktorgrad på Fartein Valens musikk og initiativtager til debattserien Notelangs.

Arrangementet foregår på Litteraturhuset. Det blir også mulig å se direkte på Notelangs’ YouTube-kanal. Følg denne lenken.

90/60,– (stud.)

Foto: Roy Bjørge

Arrangør:
Notelangs
Alder:
Litthus i ditthus

Man.

3

.

05

18:00

19:00

Alver

Gratis
Billetter i døren
Bli med
Kjøp billett
Arrangør:
Notelangs
Alder:

Notelangs: Kulturmutasjoner

Med Randi M. Selvik, Silje Solberg og Annabel Guaita.

Vi tar noen skråblikk på myter, politikk og sjangerblandinger i musikklivet i Bergen på 1800-tallet og trekker noen linjer opp til i dag og spør: Hvilke mutasjoner har oppstått i kulturen de siste 200 årene, og har de vært bærekraftige?

Et naturlig startsted for samtalen er tiden rundt 1750, både fordi Det harmoniske Selskab ble stiftet ikke lenge etter, og fordi annen halvdel av 1700-tallet var en viktig oppgangstid i byens historie. Samtidig var dette en brytningstid i europeisk historie generelt. Våre egne nasjonalhelter Ole Bull og Edvard Grieg oppsto ikke i et vakuum. For å forstå deres posisjon må vi se på hva som kjennetegner musikklivet i Bergen før deres tid. Det var et musikkmiljø i Bergen som gav næring og oppmuntring til talentet disse to var i besittelse av. Vi ser på hva som ble fremført ved Harmoniens konserter, og vi ser med nye øyne på forholdet mellom folkemusikk og kunstmusikk. Grieg fikk ofte besøk av spelemenn på Troldhaugen. Han er likevel mer omtalt i biografien til spelemannen Sjur Helgeland enn Helgeland er i Grieg-biografier. Hvilken status hadde folkemusikken egentlig i Norge på denne tiden?

Kultur er også politikk og økonomi. Forholdet mellom spillemenn og stadsmusikanter på 1700- og 1800-tallet var spent og kunne føre til rettssaker. Å spille i bryllup kunne være farlig om kan ikke hadde papirene i orden. Vi ser nærmere på forholdet mellom by og land og hvordan det økonomiske systemet for musikklivet var organisert.

Vi spør også: Hvilken rolle har folkemusikken i populærmusikken i dag? Vi får høre Silje Solberg spille fra platen sin, og vi stifter bekjentskap med en komponist som trolig ble spilt på «Harmoniens» konserter i 1850, men som i dag er helt ukjent. Vi åpner også for innspill og spørsmål fra publikum.

Medvirkende
Randi M. Selvik er professor emerita ved NTNU, Institutt for musikk og har gjort en omfattende forskning på Bergens musikkliv blant annet i avhandlingen Kjendere og Liebhabere. Musikere og musikkliv i Bergen ca. 1750–1830 (2005) og kapitlet Borgerskapets orkester 1765–1880 i Harmonien i fire satser. Bergen Filharmoniske Orkester 1765–2015 (2015).

Silje Solberg er hardingfelespiller og kjent fra prosjektet Ivar Bjørnson & Einar Selvik, som fremførte bestillingsverket Hugsjá som en del av Festspillene i Bergens konsertserie Nordvegen i 2017. Hun har nylig spilt inn gamle slåtter fra Nordhordland og gitt ut en bok som gir nye innsikter i spelemannsmiljøet i området i eldre tid.

Annabel Guaita er innleder og ordstyrer. Hun er pianist med kunstnerisk doktorgrad på Fartein Valens musikk og initiativtager til debattserien Notelangs.

Arrangementet foregår på Litteraturhuset. Det blir også mulig å se direkte på Notelangs’ YouTube-kanal. Følg denne lenken.

90/60,– (stud.)

Foto: Roy Bjørge

MoftMinds: Irene Kinunda Afriyie and Dora Poni Loro

Olav H. Hauge

Fre.

30

.

04

20:00

21:30

Bli med
Kjøp billett
With Irene Kinunda Afriyie, Dora Poni Loro and Michael W. Opara

Kulturkrig: Hari Kunzru

Auditoriet

Tors.

3

.

06

19:00

20:00

Bli med
Kjøp billett
Er skrekk den eneste passende sjangeren når en skal skrive skjønnlitteratur om rase?

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.