Med landbruk som livsverk

Ons.

15

.

09

19:00

20:00

Olav H. Hauge

Bli med
Kjøp billett
Billetter i døren
Gratis

MScroll for English

Jeg (...) tenkte på hvordan farfar hadde ost av forakt for traktorer. Han brukte dem og maskineriet som hørte med, men han likte ikke det de gjorde med oss, for straks vi klyver opp i dem, hever vi oss over jorda. Vi kan ikke lenger ta på den, lukte den, føle den. Den sansekontakten var selve essensen av det å kjenne sin gård og sin jord.

I sin siste bok, Livet på landet, undersøker James Rebanks landbrukets utvikling over tre generasjoner, fra sin farfars gårdsdrift frem til sin egen samtid. Og det er ikke lystig lesing. På kort tid har teknologiske nyvinninger og profittjag drevet en enorm kile inn mellom menneske og natur. På samme tid som det er blitt svært vanskelig å livnære seg av landbruk i småskala, likner storskala-drift og monokultur mer på fabrikkarbeid og industri enn på et tradisjonelt bondeliv. Maten er blitt billigere, men er livene våre blitt fattigere?

James Rebanks roper et rungende ja til dette spørsmålet. Men han øyner et håp. Det finnes nemlig en grense for hvor lenge man kan tappe naturen for ressurser før det går tomt. Nå ser han bønder i sitt distrikt vende tilbake til “gamlemåten” å drifte gården, på samme måte som James Rebanks lærte av sin farfar som ung gutt.

Livet på landet er James Rebanks andre bok, og en oppfølger til debutsuksessen Sauebondens liv som utkom i 2017. Boken ble både en kritiker og publikumsfavoritt, og James Rebanks har blitt en talsperson for artsmangfold og er mer bærekraftig samfunn. Litteraturkritiker i Morgenbladet, Bernhard Ellefsen, leder samtalen på scenen.

Samtalen vil foregå på engelsk.

90/60,- (stud)

Arrangementet vil også strømmes på Litteraturhuset i Bergens YouTube-kanal. Følg denne lenken.

Foto: Andrew Heading

Farming as A lifes Work

(...) I recalled how my grandfather had oozed contempt for tractors. He used them, and the machinery that came with them, but he didn’t like what they did to us. Because the moment we stepped up on to them, we raised ourselves from the earth, no longer touching it, smelling it, feeling it, that sensory contact was the essence of knowing the land.

In his latest book, Pastoral Song, James Rebanks takes a look at how farming has changed in the course of two generations, starting with his grandfather. From a multifaceted, hands-on-job, it has become more and more like factory work, and the animals more like objects. But greed and exploitation is not sustainable, and more and more of James Rebanks neighboring farmers are going back to farming “the old way”, the way Rebanks was thought by his grandfather as a young boy. Literary critic in Morgenbladet, Bernhard Ellefsen, will lead the conversation on stage.

90/60,- (stud)

The event will be held in English and streamed live. Follow this link.

Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:
Litthus i ditthus

Ons.

15

.

09

19:00

20:00

Olav H. Hauge

Gratis
Billetter i døren
Bli med
Kjøp billett
Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Med landbruk som livsverk

MScroll for English

Jeg (...) tenkte på hvordan farfar hadde ost av forakt for traktorer. Han brukte dem og maskineriet som hørte med, men han likte ikke det de gjorde med oss, for straks vi klyver opp i dem, hever vi oss over jorda. Vi kan ikke lenger ta på den, lukte den, føle den. Den sansekontakten var selve essensen av det å kjenne sin gård og sin jord.

I sin siste bok, Livet på landet, undersøker James Rebanks landbrukets utvikling over tre generasjoner, fra sin farfars gårdsdrift frem til sin egen samtid. Og det er ikke lystig lesing. På kort tid har teknologiske nyvinninger og profittjag drevet en enorm kile inn mellom menneske og natur. På samme tid som det er blitt svært vanskelig å livnære seg av landbruk i småskala, likner storskala-drift og monokultur mer på fabrikkarbeid og industri enn på et tradisjonelt bondeliv. Maten er blitt billigere, men er livene våre blitt fattigere?

James Rebanks roper et rungende ja til dette spørsmålet. Men han øyner et håp. Det finnes nemlig en grense for hvor lenge man kan tappe naturen for ressurser før det går tomt. Nå ser han bønder i sitt distrikt vende tilbake til “gamlemåten” å drifte gården, på samme måte som James Rebanks lærte av sin farfar som ung gutt.

Livet på landet er James Rebanks andre bok, og en oppfølger til debutsuksessen Sauebondens liv som utkom i 2017. Boken ble både en kritiker og publikumsfavoritt, og James Rebanks har blitt en talsperson for artsmangfold og er mer bærekraftig samfunn. Litteraturkritiker i Morgenbladet, Bernhard Ellefsen, leder samtalen på scenen.

Samtalen vil foregå på engelsk.

90/60,- (stud)

Arrangementet vil også strømmes på Litteraturhuset i Bergens YouTube-kanal. Følg denne lenken.

Foto: Andrew Heading

Farming as A lifes Work

(...) I recalled how my grandfather had oozed contempt for tractors. He used them, and the machinery that came with them, but he didn’t like what they did to us. Because the moment we stepped up on to them, we raised ourselves from the earth, no longer touching it, smelling it, feeling it, that sensory contact was the essence of knowing the land.

In his latest book, Pastoral Song, James Rebanks takes a look at how farming has changed in the course of two generations, starting with his grandfather. From a multifaceted, hands-on-job, it has become more and more like factory work, and the animals more like objects. But greed and exploitation is not sustainable, and more and more of James Rebanks neighboring farmers are going back to farming “the old way”, the way Rebanks was thought by his grandfather as a young boy. Literary critic in Morgenbladet, Bernhard Ellefsen, will lead the conversation on stage.

90/60,- (stud)

The event will be held in English and streamed live. Follow this link.

Judith Hermann: Hjemlengsel

Auditoriet

Man.

27

.

09

19:00

20:00

Bli med
Kjøp billett
Conversation between German author Judith Hermann and Henrik Keyser Pedersen.

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.