Kvinner i kunsten: 1700–1800-tallet

Ons.

01

.

09

19:00

20:00

Auditoriet

Bli med
Kjøp billett
Billetter i døren
Gratis

Med Gunnar Danbolt.

Vi fortsetter serien Kvinner i kunsten, hvor Gunnar Danbolt setter lys på kvinnelige kunstnere i Norden, i det øvrige Europa og i USA. Denne gangen tar vi for oss tre kunstnere i overgangen 1700- til 1800-tallet, nemlig Angelika Kauffmann (1741–1807), Adelaide Labille-Guiard (1749–1803) og Elisabeth Vigée-Lebrun (1755–1842). De nådde alle langt, svært langt i noen tilfeller, og likevel støtte de stadig mot de grenser som de institusjonelle barrierene hadde satt opp for kvinner. Flere av dem ble medlemmer av kunstakademiene, selv om de ikke hadde fått sin utdannelse der. Under den franske revolusjon fikk de mye frihet, men denne ble dessverre fratatt dem etter Napoleons fall.

Tidligere ble jentene vanligvis opplært av fedrene som lærlinger, og på denne måten fikk de en utdannelse på linje med guttene. Den såkalte Kunstinstitusjonen utgjorde en avgjørende forskjell for kvinnelige kunstnere fordi den førte til at de ikke fikk tilgang til kunstakademiene og ble holdt utenfor. I løpet av høsten skal vi se nærmere på hvordan dette rammet kvinnelige kunstnere utover 1800-tallet.

Arrangementet vil også kunne følges på YouTube.

Illustrasjon: La paix ramenant l'abondance av Élisabeth Vigée-Le Brun (1780).

Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:
Litthus i ditthus

Ons.

1

.

09

19:00

20:00

Auditoriet

Gratis
Billetter i døren
Bli med
Kjøp billett
Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Kvinner i kunsten: 1700–1800-tallet

Med Gunnar Danbolt.

Vi fortsetter serien Kvinner i kunsten, hvor Gunnar Danbolt setter lys på kvinnelige kunstnere i Norden, i det øvrige Europa og i USA. Denne gangen tar vi for oss tre kunstnere i overgangen 1700- til 1800-tallet, nemlig Angelika Kauffmann (1741–1807), Adelaide Labille-Guiard (1749–1803) og Elisabeth Vigée-Lebrun (1755–1842). De nådde alle langt, svært langt i noen tilfeller, og likevel støtte de stadig mot de grenser som de institusjonelle barrierene hadde satt opp for kvinner. Flere av dem ble medlemmer av kunstakademiene, selv om de ikke hadde fått sin utdannelse der. Under den franske revolusjon fikk de mye frihet, men denne ble dessverre fratatt dem etter Napoleons fall.

Tidligere ble jentene vanligvis opplært av fedrene som lærlinger, og på denne måten fikk de en utdannelse på linje med guttene. Den såkalte Kunstinstitusjonen utgjorde en avgjørende forskjell for kvinnelige kunstnere fordi den førte til at de ikke fikk tilgang til kunstakademiene og ble holdt utenfor. I løpet av høsten skal vi se nærmere på hvordan dette rammet kvinnelige kunstnere utover 1800-tallet.

Arrangementet vil også kunne følges på YouTube.

Illustrasjon: La paix ramenant l'abondance av Élisabeth Vigée-Le Brun (1780).

Litt LitFest: Den eldste unge guten i Bergen by (digitalt)

Alver

Fre.

22

.

10

22:15

23:15

Bli med
Kjøp billett
Sondre Lerche i samtale med Pedro Carmona-Alvarez.

Litt LitFest: Pandemien, mennesket og litteraturen (digitalt)

Alver

Fre.

22

.

10

21:00

22:00

Bli med
Kjøp billett
Hilde Sandvik i samtale med Thomas Hylland Eriksen, Dag O. Hessen og Eirik Vassenden.

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.