Kvinnekunst: Innledning

Ons.

26

.

08

19:00

20:00

Auditoriet

Bli med
Kjøp billett
Billetter i døren
Gratis

Foredrag med Gunnar Danbolt.

Det var den amerikanske kunsthistorikeren Linda Nochlin (1931–2017) som først stilte dette spørsmålet i en berømt artikkel i Art News i 1971, og ga noen interessante svar som vi skal utdype i denne innledende forelesningen. Det skyldes ikke, skriver hun, at kvinner er mindre kreative enn menn, og heller ikke at det finnes en egen form for «kvinnelig uttrykk» som ikke ble akseptert av mannlige kritikere før i forrige århundre.

Nei, grunnen er nok snarere at samfunnet fra middelalderen og frem til ca. 1900 var slik innrettet at kvinner simpelthen ble holdt utenfor på de fleste områder. Som den engelske filosofen John Stuart Mill skrev allerede på midten av 1800-tallet: «Alt som er vanlig virker naturlig. Etter som det er vanlig praksis (i vårt samfunn) at kvinner underkaster seg menn, virker hvert eneste avvik fra denne praksis helt naturlig som noe unaturlig».

Forelesningsrekken Kvinnekunst vil strekke seg over seks kvartal, fra høsten 2020 og til og med høsten 2021. Her skal Gunnar Danbolt ta for seg kvinnelige kunstnere både i Norden, i det øvrige Europa og i USA. Danbolt innleder med en forelesning om hvorfor det ikke finnes store kvinnelige kunstnere før sent på 1800-tallet. Denne følges opp av tre forelesninger om noen av de kvinnelige kunstnere som tross alt finnes fra middelalderen og frem til midten av 1800-tallet. Ingen av disse ble virkelig store, noe noen av dem muligens kunne ha blitt, hvis samfunnet hadde vært innrettet på en annen måte.

Dato arrangement: 26. august 2020.

Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:
Litthus i ditthus

Ons.

26

.

08

19:00

20:00

Auditoriet

Gratis
Billetter i døren
Bli med
Kjøp billett
Arrangør:
Litteraturhuset i Bergen
Alder:

Kvinnekunst: Innledning

Foredrag med Gunnar Danbolt.

Det var den amerikanske kunsthistorikeren Linda Nochlin (1931–2017) som først stilte dette spørsmålet i en berømt artikkel i Art News i 1971, og ga noen interessante svar som vi skal utdype i denne innledende forelesningen. Det skyldes ikke, skriver hun, at kvinner er mindre kreative enn menn, og heller ikke at det finnes en egen form for «kvinnelig uttrykk» som ikke ble akseptert av mannlige kritikere før i forrige århundre.

Nei, grunnen er nok snarere at samfunnet fra middelalderen og frem til ca. 1900 var slik innrettet at kvinner simpelthen ble holdt utenfor på de fleste områder. Som den engelske filosofen John Stuart Mill skrev allerede på midten av 1800-tallet: «Alt som er vanlig virker naturlig. Etter som det er vanlig praksis (i vårt samfunn) at kvinner underkaster seg menn, virker hvert eneste avvik fra denne praksis helt naturlig som noe unaturlig».

Forelesningsrekken Kvinnekunst vil strekke seg over seks kvartal, fra høsten 2020 og til og med høsten 2021. Her skal Gunnar Danbolt ta for seg kvinnelige kunstnere både i Norden, i det øvrige Europa og i USA. Danbolt innleder med en forelesning om hvorfor det ikke finnes store kvinnelige kunstnere før sent på 1800-tallet. Denne følges opp av tre forelesninger om noen av de kvinnelige kunstnere som tross alt finnes fra middelalderen og frem til midten av 1800-tallet. Ingen av disse ble virkelig store, noe noen av dem muligens kunne ha blitt, hvis samfunnet hadde vært innrettet på en annen måte.

Dato arrangement: 26. august 2020.

Salong: Pandemi og psykologi

Auditoriet

Man.

7

.

12

19:00

20:00

Bli med
Kjøp billett
Kva val har vi for å møte pandemien på best mogleg måte?

Bergens beskrivelse: Bergensaren

Auditoriet

Lør.

5

.

12

13:00

14:00

Bli med
Kjøp billett
Finst det eigentleg noko skilje mellom myte og realitet om det typisk «bergenske»?

Få siste nytt fra Litteraturhuset i Bergen.

Takk! Vi har sendt deg en e-post!
Oj! Noe gikk galt.